I want..

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

PENCARIAN SPONSOR

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Baca tajuk tu pun dah tahu kan....
okey now nieyl sedang mencari seberapa ramai sponsor..
untuk Giveaway yang akan nieyl buat dalam masa terdekat ini..

Giveaway nie dijangka akan berlangsung selama 2 minggu sahaja..
sesiapa yang berminat untuk jadi sponsor nieyl..
uolls boleh PM nieyl di Fan Page nieyl atau
emel ke nieyl.puteriimpian@gmail.com

~Nyatakan~
 Nama :
Link blog :
Jumlah wang /nilai top up yang ingin disponsor  :
No telefon :
Emel :
Syarat : ( 2 sahaja)

 WANG TUNAI DAN TOP UP SAHAJA DITERIMA :D

WANG TUNAI *at least RM10*
TOP UP *at least RM10*

Twitter : https://twitter.com/nieylanadia


Jom jadi sebahagian dr family kecil nieyl :)


  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Jualan Gudang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ya Allah..terlupa nieyl semalam nak share kat sini...
sempat lagi rasaanya kan...


Boleh la terjah ye..

-LOVE nieyl-






  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Upah sebagai wali??

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Selamat Pagi..
Perkongsian pagi jumaat nie tentang wali...

Nieyl pun baru je terbaca tentang nie...
dan selama nie nieyl tak pernah pun tahu tentang upah wali..
kalau uolls pun sama mcm nieyl..
meh kita sama² belajar sesuatu dr Blog nieyl pagi nie...

Perkahwinan termasuk dalam hukum syarak dan 
dituntut ke atas setiap lelaki dan wanita.
 Pelayaran bahtera perkahwinan pastinya akan memberikan 
pelbagai pengalaman pahit dan manis. 

 Jika seseorang wanita yang ingin berkahwin masih mempunyai wali
 tetapi si wali menetapkan syarat jika ingin dia hadir sebagai wali bagi anaknya sendiri,
 dia mahu diberi sejumlah wang yang besar sebagai upah. 

Perlukah anda menyediakan wang itu atau adakah alternatif lain yang boleh dibuat jika wanita itu masih mempunyai wali lain yang layak? 
Memberi sejumlah wang bagi membiayai keperluan perjalanan si wali adalah dibenarkan dan munasabah sekiranya si wali bukan daripada golongan yang berkemampuan.

Tetapi jika jumlah yang diminta tidak munasabah,
tidak perlu memenuhi kehendak tersebut. Boleh juga gunakan wali seterusnya yang berada
di dalam kedudukan wali teratas selepas wali yang tadi.

 Jika tiada wali lain, boleh mohon di Mahkamah Syariah agar hakim mengeluarkan perintah supaya wali tersebut memberikan persetujuan dan jika wali berkeras, hakim akan mengeluarkan perintah agar menggunakan wali hakim.

Kes² macam nie jarang² kita dengar atau terjadi dekat Malaysia nie..
Tapi mungkin ada terjadi cuma kita tak tahu..
jadi,skrg rasanya kita belajar sesuatu kan....:)

Terima kasih semua!
sudi membaca



-LOVE nieyl-

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Orang Biasa Vs Pencinta Kucing

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Pembelajaran Taman Pokok

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Semalam balik rumah..
Tetiba ada budak nie kat rumah maklong...
rinduuunyaaa...lepas rindu...
smlm dia ikut paklong dia pergi beli pokok lagi...
rajin teman paklong sekarang nie..
Pose wajib...10 peace.. :)
En.suami sekarang nie tgh hantu taman pokok..
sampai mak nieyl ckp..lepas nie taman umah mak kalah laa...huhu..
Menantu dgn mak mertua boleh geng..huhu..
Dah penat tengok paklong kat luar..
Sebelum mandi..minum vitagen dlu...
tengoklah tu..si mieka nie memang dah jadi kawan khalish dah skrg nie...
Khalish nie susah nak amek gambar dia senyum..
Semalam baru la dapat..huhu..

Okeylah nanti kita sembang lagi...
skrg nie nak kena keluar lunch jam 1 baru boleh..
kalau tak kang kena tangkap susah..huhu...:P

-LOVE nieyl-


     Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Terbaiklahh followers nieyl

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

 Selamat Pagi...
Hujan lebat pagi tadi time nak pergi kerja...
Alhamdulillah..cerah semula dah skrg nie...

Semalam nieyl ada bagi test IQ kan..
Alhamdulillah...followers nieyl semua nya bijak² pandai tau...

Actually,hari isnin hari tu time nak masak tu..
pecahkan la telur...eh..kembar la..
pecah kan 1 lagi..eh..kembar lagi..
pecahkan sebiji lagi..eh..kembar lagi laaa...wow!

Alhamdulillah...dah selamat masuk dalam perut..hihi...
dan yg lagi bestnyer...pagi tadi nak dtg rumah nieyl..
dia ckp mcnie....

MAK : Manja,pagi tadi mak nak pecahkan telur..ada kembar lagi
NIEYL: wah!bestnya....banyak ke?
MAK: 1 papan rasanya kembar...mak dah simpan kan..1 papan..
nanti belikan telur baru untuk mak yea..:P

hahaha..alala...sweetnyer mak pepagi nie... :)
Sanggup dia simpan untuk anak kesayangan dia nie..:)
LOVE U mak...


-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Cuba teka

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Kalau tengok jam skrg nie pun..
mesti uolls dah terbayang² nak makan apa lunch nant kan..
okey la..

nieyl just nak uji ketajaman mata dan IQ  siapa yang lebih peka..
cehhhh...tapi xde hadiah laaa...


Soalan dia..

Apa yang pelik dalam bekas di bawah?
dan berapa biji telur?


Setiap gambar,mesti ada sebab kenapa kita snap...:P

-LOVE nieyl-


  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Hantaran Perkhawinan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

gambar pinjam sat dgn en.google

Okey semalam nieyl ada share tentang Mas Kahwin..
rasanya mana² yg belum kahwin tu..
dapat sedikit ilmu tentang Mas Kahwin...

Hari ini nak share sikit tentang HANTARAN..
kalau sebut hantaran nie semua orang faham..

Hantaran berbeza daripada mas kahwin di mana ianya tidak diwajibkan 
tetapi terpulang kepada pasangan untuk memberinya mengikut kadar yang dipersetujui.
 kalau ikut adat Melayu, wang hantaran bertujuan bagi mengurangkan beban isteri dan keluarga dalam membuat persiapan majlis perkahwinan. 

Selain itu, ia juga dianggap sebagai hadiah kepada isteri yang tersayang. 
Jumlah duit hantaran yang ditawarkan pihak lelaki sebenarnya ditetapkan oleh keluarga pihak perempuan semasa perbincangan bersama keluarga pihak perempuan.

Bilakah masa yang sesuai untuk pemberian wang hantaran? 

1.Selepas ikatan pertunangan atau dua bulan sebelum akad nikah
dengan memberikan separuh wang hantaran.
 Ini bertujuan untuk membeli barang persiapan kenduri.
Selepas majlis akad nikah diberikan yang selebihnya lagi.

2.Memberikan kesemua wang hantaran dua bulan sebelum majlis akad nikah.

3.Memberikan kesemua wang hantaran pada majlis akad nikah.

*wang hantaran nie sebenarnya kalau boleh, biarlah mengikut kemampuan,
pihak lelaki...dan yang penting sekali...please ye..jangan buat pinjaman bank
semata² buat duit hantaran dan kenduri besar²...nanti anak dah 4 5 hutang
tak habis-habis bayar lagi :)

Allah paling suka kalau hamba bersederhanaan :)


-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Vitamin C jawapannya

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Selamat petang semua..
petang² nie mesti mata asyik kuyu je kan..
lelagi kalau kena aircond sejuk kat office.. :)

Bukan nak paksa beli..
bukan nak paksa untuk makan..
okey..nieyl just share benda yang boleh kita berkongsi bersama...
Bukan nak riak atau bangga..

Ramai yang bertanya pada nieyl..
pakai produk apa?makan produk apa?
sebab kulit tak ada jerawat..tak ada jeragat..
tona sekata lepas tu cerah...

Okey petang nie nieyl nak share apa yang nieyl pakai..apa yang nieyl makan..
 nie gambar time nak pi kenduri sepupu belah en.husband..

Actually,kulit muka nieyl nie dlu bukan mcm skrg nie okey..
Jerawat kat pipi tu biasa lah kan...
Lepas tu berbelang²...sun burn lagi...pakai tudung kan..

Yang pertama sekali, kena rajin cuci muka sebersih²nya okey...
gunakan produk yang bersesuaian dengan kulit muka kita...
sebelum nie nieyl dah share jenis kulit..so, boleh jadikan ia nya panduan..
kalau terlepas entry tu (klik sini)

Yang kedua,jangan terlalu makan benda² yg bergoreng atau berminyak..
sebab sangat tak sesuai untuk kesihatan badan n muka kita :)

Yang ketiga,amalkan makan vitamin C..
sebab kulit kita perlukan vitamin c yang secukupnya seharian..

Kalau nak lebih info atau harga yang meletop kebabom..
boleh like Page nieyl ( SINI


Dan kalau rasa tak nak makan apa² supplement Vitamin..
kalau rajin makan buah yang mengandungi vitamin c yang banyak...
contoh dia Oren :)

Jom amalkan vitamin C dalam hidup seharian kita :)


-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Apa dia Mas Kahwin?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

pinjam gambar kat en.google sat :)

Mas kahwin atau ‘mahar’ yang dipetik daripada bahasa Arab merupakan sesuatu pemberian yang WAJIB diberikan oleh suami kepada isteri dengan sebab pernikahan.
Di Malaysia, pemberian mas kahwin adalah berbeza-beza di setiap negeri dan mengikut perundangan syariah di bawah bidang kuasa setiap Sultan yang telah diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan.

Mas kahwin juga boleh berupa wang, barang atau sesuatu yang bermanfaat. 
Mas kahwin adalah wajib dibayar semasa akad nikah pasangan pengantin.

Sebagaimana Firman Allah:
“Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu Mas Kahwin mereka.” [Surah al-Nisa, ayat 4]

Pemberian mas kahwin juga dibolehkan dengan pemberian senaskah al-Quran kepada isteri di mana, Rasulullah S.A.W pernah mengahwinkan seorang lelaki dengan bermas kahwinkan surah (ayat-ayat al-Quran) di mana lelaki tersebut tidak memiliki barangan untuk dijadikan mas kahwin.


Sabda Rasulullah S.A.W: “Carilah untuk dijadikan mas kahwin walaupun sebentuk cincin yang dibuat daripada besi.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Allah telah berfiman di dalam al-Quran: “Apabila kamu telah memberikan kepada mereka itu (isteri) sepikul mahar, maka jangan kamu ambil walau sedikit daripada mahar itu” - surah al-Nisa : 20 -

Hikmah senaskah al-Quran sebagai mas kahwin: 

1. Al-Quran merupakan kitab suci dan melambangkan cinta sejati bersyariatkan agama kepada isteri.
 2. Ayat-ayat al-Quran akan dibaca dan dimanfaatkan kegunaannya hingga ke akhir hayat.
3. Ilmu yang berguna dan membantu dalam meningkatkan amalan dunia dan akhirat.
4. Mendapat kebaikan pahala kepada isteri dan suami apabila membaca al-Quran.
 5.Mendapat keberkatan dalam rumahtangga.



-LOVE nieyl-


  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Kenapa rezeki susah nak masuk?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Salam jumaat semua...
pagi nie jom sama² kita renung..kita kaji...
sedikit ilmu tentang rezeki...

Kita check di mana kurangnya..di mana lebihnya..
sama² kita perbaiki.. :)


-LOVE nieyl-





  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Kenali jenis kulit muka kita

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Wanita..kesihatan..kecantikan..
Tak boleh di pisahkan... tapi ada kalanya kita menghadapi masalah..
bila beli produk yang kita sendiri tak tahu..
sama ada ianya sesuai atau pun tidak dengan jenis kulit..
terutamanya kulit muka..
Even nieyl sendiri pun kalau nak beli apa² produk...
nieyl akan make sure jenis kulit nieyl dlu...
sebab pernah beli produk yg agak mahal harga dia...
bila pakai..muka jadi lebih teruk..

So,nieyl bukan nak jual produk apa² okey..
just nak share supaya kita tidak membazirkan duit beli produk yg mahal...
tapi tidak sesuai dengan jenis kulit muka kita..

"yang mahal tidak semestinya sesuai ngan kulit kita"
"mungkin yg murah itu lebih sesuai,macam kulit nieyl nie"

1. Normal 
Untunglah wanita yang memiliki jenis kulit ini. Kulit wajah seimbang dari segi kelembapan, ketahanan dan minyak. Tidak sukar untuk golongan berkulit normal memilih rangkaian produk yang sesuai. Kategori kulit normal adalah pilihan produk yang paling tepat. 

 2. Berminyak 
Kulit mudah berminyak dan tumbuh jerawat. Walaupun baru beberapa jam dicuci, kulit berkilat dan berminyak. Wanita akan rasa kurang selesa, solekan pudar. Pilih pencuci muka dengan PH yang rendah agar memudahkan minyak dibuang. Anda juga boleh pilih sebarang produk yang dikategorikan untuk kulit berminyak. 

 3. Kering 
Liang roma kulit jenis kering agak sukar dilihat selepas wajah dicuci. Kulit cenderung kering, melupas dan mudah ditumbuhi jeragat atau pigmentasi. Elakkan pencuci muka yang mengandungi alkohol. Ini membuatkan kulit wajah bertambah kering. Jangan memilih produk kecantikan yang mengandungi minyak. Pastikan selepas menggunakan penyegar, sapukan pelembap agar kulit terpelihara cantik. 

 4. Kombinasi 
 Jika sebahagian wajah berasa kering dan sensitif manakala sebahagian lain berminyak, itu lah petanda kulit anda jenis kombinasi. Biasanya kulit di Zon T berminyak manakala bahagian wajah lain cenderung kering. Elakkan pencuci wajah jenis sabun, gunakan gel pembersih yang lembut pada kulit, bilas dengan air suam. Inilah amalan terbaik untuk anda yang mempunyai kulit kombinasi. 

 5. Sensitif 
Golongan berkulit sensitif sering mengalami iritasi. Kulit juga selalunya gatal dan berasa tegang apabila menggunakan produk yang mengandungi bahan kimia. Ada juga yang mengalami alahan kulit yang teruk. Elakkan produk penjagaan wajah terutama pencuci yang mempunyai pewangi, bahan kimia yang boleh merengsakan kulit.


Semoga tips yang nieyl share nie...
boleh beri sedikit pengetahuan pada semua :)

-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Nak berjaya perlu USAHA

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Pagi² kalau nasi lemak masuk ke dalam perut...
akibatnya mata redup terbayang bantal dan tilam di rumah..haha..
Selamat pagi Semua!
 Kalau kita tanya sesiapa pun..
semua orang ada impian..ada cita²...
Tapi bagaimana kita nak jadikan semua tu menjadi kenyataan?
dah tentulah kita kena usaha :)
itulah..kalau dah ratu selfie nie..
Tak mampu kata apa² lah kan..hihi
Cermin amat memainkan peranan yg penting dalam hidup nieyl..
bukan sahaja untuk kecantikan je...
bila berdiri depan cermin nie...
terbit satu aura...confident..keyakinan...
*cermin besar tu betul² depan workstation nieyl nie..



-LOVE nieyl-

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

nobody knows

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


-LOVE nieyl-
     Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Berkat Usaha UPSR

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Syukur Alhamdulillah...
Semalam mendapat khabar berita dari abg nieyl..
Tahun nie anak buah ada ambil upsr..
Berdebar jugak nak tahu result dia kan...
Seperti yang dijangka...
5A dalam genggaman...:)

Berkat usaha dan pantauan mak dia..
actually anak buah nieyl yang seorang nie..
tak pernah pun nampak dia balik kampung bawa buku ke apa tau...

Kerja dia main game...main laptop je...
sampai mak dia pun asyik bising aje...
cuma bila exam biasa atau exam bulanan...
result WOW!

Mungkin dia nie jenis yang fokus dalam kelas rasanya..
so,bila kat rumah dia banyak main...
start awal tahun hari tu...
laptop dn game telah di rampas sepenuhnya oleh mak dia..

Hanya Fokus dengan study..tuisyen...
lagipun kakak ipar nieyl sgt garang kalau bab belajar nie...
berkat usaha,doa ibu bapa..Alhamdulillah...
Setakat ini rekod paling tinggi dalam kalangan anak² buah..
yang pernah amek upsr..tahun lepas anak buah perempuan 4A 1B..

Seorang terus success di alam sekolah menengah jugak..

-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Strom Color Diamond Pan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

 Setelah sekian lama menanti dieorang restok..
makan bulan jugak la menunggu..
Tapi alhamdulillah..penantian berakhir..hihi

Selalu kalau tengok drama korea..
nampak la kuali dieorang tu...
Cantik² pastu masak tak melekat langsung...

Skrg nie kita pun boleh dapatkan kuali macam dalam drama tu...



kenapa nieyl beria sangat nak beli kuali ni..?
Sebabnya adalah kuali ni tak melekat langsung...
senang di bersihkan...
tak perlu nak berus pakai berus dawai tu...
Lepas tu dia sangat ringan..
Sangat tidak menyesal beli...

Harga hanya lah RM149 sahaja...
Dapatkan selagi masih ada stok okey :)




-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Monumen Alaf Baru

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Moh kita sambung story tempat yg nieyl pergi last week..
lepas pergi kat skyrides tu..nieyl ke Monumen Alaf Baru 
kat mana siapa tahu??hihi...masih lagi kat Putrajaya..
Monumen Alaf Baru atau Tugu Milenium (Millennium Monument) terletak di Presint 2, Putrajaya, . Ia merupakan monumen negara yang pertama dibina khas untuk Wilayah Persekutuan Putrajaya. 

Di bawah tugu ini telah ditanam oleh Tun Dr Mahathir, semasa menjadi Perdana Menteri, kapsul masa yang akan dikeluarkan pada tahun 2020 nanti. Menara Tugu Milenium ini tingginya 68 m. Jalan naiknya berbentuk pelantar tinjau ala beranda yang dibahagikan kepada 4 pecahan yang bersambung iaitu bagi menggambarkan era Malaysia pra kemerdekaan (sebelum tahun 1957), pasca merdeka (1957-1970), Malaysia kini (1971-2020) dan Malaysia akan datang pada tahun 2020 dan ke atas.

 Dilihat dari atas, menara ini seakan-akan membentuk bunga kebangsaan Malaysia iaitu bunga raya yang berwarna emas berkemilauan. Di pelantar tertinggi, pengunjung dapat melihat bangunan berhampiran seperti Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Jambatan Seri Wawasan. Pada waktu malam menara tugu yang diperbuat dari aluminium ini akan memancarkan cahaya terang ibarat rumah api yang membuatkan ia tampak lebih eksklusif dan indah.



Gambar masjid nie nieyl snap masa naik Monumen tu...
Rasa luas sangat permandangan kat situ...

Apa yang nieyl perhatikan sepanjang naik monumen tu..
setiap pagar kaca ada tercatat tahun dan peristiwa sejarah pada tahun tersebut...
bermula pembukaan Melaka..

Dan mungkin orang tak perasan, pada tiang monumen tu..
Terukir rukun negara kita..
nieyl naik tak sampai atas pun sebab gayat laaa..huhu...

So,tempat nie wajib dilawati bila sampai kat Putrajaya nie...
sebab sambil kita nak naik kemuncak tu...
kita boleh baca sejarah² ringkas negara kita :)


Okey berakhir sudah story nieyl last week lepak kat putrajaya :)
Semoga ianya memberi gambaran la apa yang ada kat putrajaya nie serba sedikit :)



-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…

Wanita..Lapar..Waktu Malam

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Selamat pagi semua...
semua dah breakfast ke?Alhamdulillah...
so,pagi ni nak share info bab makan...
wanita..wanita...sila baca yea :)


Kenapa kita kerap lapar bila tiba waktu malam ??

1. Stress
 Ketika kepala penuh masalah, alternatif dicari untuk menimbulkan rasa gembira. Makanan akan membuatkan seseorang berasa kenyang dan puas hati. Lama-kelamaan makan menjadi tabiat dan akan menyebabkan kenaikan berat badan yang banyak. 

 2. Salah tafsir 
rasa haus dengan lapar Otak tak dapat membezakan rasa haus dengan lapar. Jadi sebelum mencari makanan pada waktu malam, minumlah air kosong dahulu. Jika masih juga lapar, barulah mencari makanan yang sesuai pula.

3. Waktu makan tak tetap 
Makan tidak tetap atau makanan yang diambil pada waktu siang tidak memuaskan kehendak diri. Ya, inilah jadi dorongan buat anda rasa lapar pada waktu malam. Cara atasi, anda perlu sediakan makanan dari rumah atau beli makanan yang disukai dan bawa sebagai bekalan di pejabat. Aturkan juga untuk makan lima kali sehari dengan jumlah kalori sebanyak 400 kalori sahaja setiap kali makan.

 4. Suka makan gula 
Jika anda suka makanan manis pada waktu pagi, tengah hari dan petang, badan anda pasti akan ketagih gula. Akibatnya pada waktu malam, ibu hamil teringin makanan manis atau berkarbohidrat. Gantikan gula dalam makanan dengan buah-buahan dan mengunyah gula-gula getah ataupun mendisiplinkan diri untuk elak makan makanan yang bergula.

 5. Amalan ringan elak makan malam 
Amalkan makanan berserat tinggi, minum air kosong secukupnya dan lakukan senaman ringan seperti berjalan kaki setiap hari. Percayalah amalan ini boleh melawan rasa lapar pada waktu malam hari.
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png
Continue Reading…
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...